Dag 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lune Kuipéri - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Lune Kuipéri - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Lune Kuipéri

Blijf op de hoogte en volg Lune

23 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vandaag zijn we naar Fikelela gegaan, een weeshuis voor kinderen van 0 tot 10 jaar. Toen we binnen kwamen, kwamen ze direct op ons afstormen! We hebben de kleinere kindjes geholpen met eten en daarna hebben we spelletjes gedaan met ze. De baby's mochten ook even naar buiten en daar moesten we ook voor zorgen. Ik had op een gegeven moment een kindje in mijn armen en ze viel echt meteen in slaap, dus ik heb haar naar haar bed getild en ondanks de grote lompe stappen die ik moest zetten om door de chaos van het weeshuis te komen werd ze niet wakker, zo schattig.

Het is echt niet normaal hoe veel medicijnen ze toegediend krijgen en hoe braaf ze het eten. Alsof het een snoepje is. Zelfs de kinderen van 3 maanden deden dit braaf mee. De meeste kinderen kregen medicijnen tegen tuberculose, wat samen met HIV de meest voorkomende ziekte is hier.
Het is echt vreselijk om te zien hoe de kinderen nu al zo veel medicijnen krijgen tegen verschillende ziektes en hoe normaal dit voor ze is. (aan de andere kant is het wel fijn dat ze medicijnen krijgen om te voorkomen dat ze de andere kinderen besmetten natuurlijk).

De 'moeders' die op ze passen in het weeshuis zijn zo geweldig! Ze zijn daar echt 24 uur per dag en moeten continu in die chaos en drukte zitten.. Maar er hangt wel een heel erg gezellig sfeertje en je voelt je er direct thuis. De kinderen zijn zo blij met simpele activiteiten. Vandaag deden we een spelletje met ze dat de kinderen op een teken van ons moesten rennen naar het vak wat wij zeiden en daar zo snel mogelijk moesten zijn. Wanneer je er als laatste aankomt, ben je af. Iedereen deed enthousiast mee en het was echt super leuk. Ook houden ze heel erg van zingen en dansen en spelletjes waarbij je zingt en danst. Ik ken nu al serieus zo veel kinderliedjes uit mijn hoofd.

In de middag zijn we ook nog naar het 'Home to Home' project gegaan. Dit is een opvang voor kinderen, die worden opgevangen door lokale moeders in de sloppenwijken, en met veel kinderen die eigenlijk van de straat komen worden opgevoed door een lokale vrouw. Een soort BSO, waarbij deze kinderen even weg zijn van hun huis zodat de moeder even wat rust heeft en het huis op orde kan krijgen. Met de wat oudere kinderen hebben we op spelender wijs Engelse woordjes gespeld. Ze deden super goed mee en deden het erg goed!

Na het avondeten zijn we met een paar anderen meiden met de taxi naar The Waterfront gegaan. Echt super mooi daar! Het ligt aan de haven met allemaal lichtjes en er staat een reuzenrad (helemaal verlicht) en heel veel leuke winkeltjes.. De taxi is hier ook heel grappig, je moet echt zo goed zoeken naar een betrouwbare taxi. (dat houdt in dat de taxi veel reclame moet bevatten en zo'n taxi ding boven op). De taxi chauffeurs maken echt ruzie om je in welke auto je stapt. (in die moet je dus nooit gaan) Dus dat is ook nog een hele onderneming.

Ook heb je in deze observatory straat zelfs beveiligers op straat, zodat als je alleen of met zijn tweeën moet lopen, zij met je meelopen naar je huis.

En ten slotte heb ik echt geweldige roommates! Laura en ik slapen op een kamer met een andere Laura uit Engeland en Christen uit Amerika en ze zijn echt geweldig!

Nou, dat was het dan voor vandaag! bye!

• 24 Juli 2014 - 07:12

Riekje Kuiperi:

Lieve Lune,

Geweldig je enthousiaste verhalen over alles wat je meemaakt te lezen via je blog en dat we zo mee kunnen leven op afstand. Je beschrijf het zo mooi en levendig alsof we er een beetje bijzijn.
    Groet ook Laura van ons, we wachten met spanning op je volgende verslag.

liefs,

oma Riekje

• 24 Juli 2014 - 07:53

Berna Van Beek:

Lieve Lune,

Dankjewel voor je verslag! Voor ons ook super om te lezen. We denken veel aan jullie, aan 'die meisies'. Alvast een hele fijne dag, met nieuwe ervaringen en avonturen!

Veel liefs, ook voor Laura,
    Berna

• 24 Juli 2014 - 10:20

Gerda Moesbergen:

Hoi Lune,

Wat leuk om te lezen hoe het je in Kaapstad vergaat. En Engelse en Amerikaanse room mates! Dat is goed voor je Engels ;-)
    Ik wens je een hele mooie tijd.

Liefs,

Gerda

• 24 Juli 2014 - 18:59

Hennie:

Wat doe je goed werk lieverd !! En wat wordt het gewaardeerd door de kindertjes ! Wat een voldoening !!!!! We zijn trots op je Wat leuk dat je zulke leuke room mates hebt !! Kus Oma